החוק לפיצול דירות – רעיון חשוב למימוש בכל מקום / דודו קוכמן, עו״ד

הכניסה לכפר אז״ר הכניסה לכפר אז״ר

משה כחלון הצהיר עם כניסתו לתפקידו כשר האוצר כי יקדיש את כהונתו לאפשר לצעירים בישראל לרכוש דירות ולשם כך המדינה תגרום להורדת מחירים ולהגדלת היצע הדירות. לביצוע מטרה זו אף הוכפפו למשרדו גם מוסדות התכנון, גם רשות מקרקעי ישראל וגם משרד הבינוי והשיכון. לאור נתונים שהתפרסמו לאחרונה מסתמנת מגמה של הקפאה של מחירי דיור, אך בצד ההיצע מדובר בינתיים בכישלון.

על אף דורסנותה של הותמ"ל שמתאימה למשטר דיקטטורי לא בא מזור לשוק הדיור ולמעשה גם תכניות אחרות לא מצליחות לספק את הביקושים. בדבר אחד כן מצליח שר האוצר. הוא אמנם לא הצהיר על כך בריש גלי אולם בפועל מביא לחיסול של אזורים רבים במרחב הכפרי- פיזית באמצעות הותמ"ל שמחסל ישובים כלכלית על ידי הכבדת מיסוי וגזרות שונות תחת הסיסמא "יוקר המחיה" ותכנונית על ידי חניקת הישובים ואי מתן האפשרות להתפתחות טבעית.

כתב גלובס אורי חודי בדק את יישומו של חוק פיצול דירות שנכנס לתוקף לפני מספר חודשים ביוזמת יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת ח"כ רחל עזריה. ראו איזה פלא- אף דירה לא פוצלה ורק 10 בקשות הוגשו ב-10 הערים הגדולות שנבדקו.

הפיצול והשימוש המיטבי מתבצע הלכה למעשה ורבים מבעלי הדירות צמודי הקרקע פיצלו את דירותיהן ומשכירים אותם לאחרים במקומות רבים ולא חיכו לחוק.

תיקון החוק לפיצול דירות במרחב הכפרי, יכול היה להוות פתרון מצוין למשפחות צעירות בתחילת דרכן שמשתלבות באזורים כפריים שבהם יש בתים מרווחים שבעליהן כבר לא זקוקים לחדרים הרבים בשל עזיבת צאצאיהם שבגרו והפיצול יכול לסייע להם גם למימון התחזוקה של בית גדול שמעיק כלכלית על בעליו וגם להביא משפחות צעירות למרחב הכפרי.

כך למשל יש בתים רבים בגודל של 150 מ"ר לפחות שבם גרים לעיתים אנשים מבוגרים, אלמן או אלמנה. פיצול יחידת מגורים גם תייצר פתרון דיור למשפחה צעירה וגם תסייע לאנשים מבוגרים ובהם אלמנים/ אלמנות להפחית תשלומי ארנונה ואף ליהנות משכר דירה. המרחב הכפרי יכול היה לנצל את התיקון לחוק הזה בצורה מיטבית ולתרום את חלקו למצוקת הדיור ולהורדת מחירים אך הרגולטורים מטעמים לא מקצועיים קבעו  שהדבר לא ראוי שיתקיים במרחב הכפרי.  עמדה זו מצטרפת לעמדות חשוכות בניסיון לדמוניזציה כלפי המגזר הכפרי מצד גורמי רגולציה ופוליטיקאים אינטרסנטיים בשנים האחרונות.

פיצול דירות בשונה מתכניות ותמ"ליות הרומסות קרקע חקלאית טובה, נשענות על אזור מגורים קיים ומנצלות תשתיות קיימות בישוב הקולט.

פתרון המאפשר הכרה בפיצול דירה בהוראת שעה מתייחס למבנה קיים ולא לפלישה לקרקעות חקלאיות שחשוב לשמור על קיומם.

כניסה של זוגות צעירים יביא להצערה של הישוב והקהילה ויסייע לקיומם של גני ילדים ומעונות הקיימים בישוב.

לאחרונה פרסם מטה הדיור קול קורא בבקשה להציע פתרונות דיור מוגן לאזרחים הוותיקים. גם כאן הפתרון נמצא במרחב הכפרי והוא עשוי לשרת מטרות מגוונות של הממשלה שמנסה ליצר פתרונות דיור לגיל השלישי בשל גדילה משמעותית של קבוצת הגיל הזה ומסחור חמור בפתרונות ראויים למגורים. לשם כך יש להסיר המגבלות בתמ"א 35 המונעות מיזמים של דיור מוגן במשבצות חקלאיות בישובים כפריים למרות שקיים פוטנציאל שמבוסס על תשתיות כדי לאפשר מיזמים של דיור מוגן יש לקבוע כי דיור מוגן לא ייכלל במספר היחידות המרביות. הסרת המגבלה תביא לפיתוח מיזמי דיור מוגן  שייענו על הביקוש שהולך וגדל,  יביאו ליצירת מקומות עבודה ויביאו לפיזור אוכלוסייה נכון יותר.

קיימת החלטת מועצת מקרקעי ישראל שנותנת מענה למיזמים אלו שלעת עתה לא ניתנת למימוש בשל המגבלות שצוינו, ומימושן יכניס גם כסף לקופת המדינה בגין היזמות.

אין כל הצדקה למגבלות הללו שכן מדובר על מיזם שיכול לחיות בתחום מוניציפלי של ישוב וליהנות מחד מעצמאות מקצועית וכלכלית ומאידך לנצל את היתרון של קהילה תומכת שנמצאת בישוב ואשר יכולה להירתם ולהשתלב בפעילות של תרבות, חגים, פעילות של ילדים ונוער עם וותיקים ועוד

אם שר האוצר רוצה להראות תוצאות מיידיות הגיע העת להפסיק לראות בנו בעיה אלא חלק מהפתרון

דודו קוכמן, עו״ד

מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי.

עורך דין בעל תואר שני L.L.M במשפטים. אוניברסיטת בר אילן.

טל: 03-5620621

פקס: 03-5622353

דוא״ל: dudu@ihaklai.org.il

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.