ועדת הכלכלה אישרה להאריך את התכנון במשק החלב לתקופה של עד שנה נוספת

25 יונ 2020 המחברת/ת:
צילום:דוברות הכנסת, עדינה ולמן צילום:דוברות הכנסת, עדינה ולמן

היו"ר מרגי: נוודא שהממשלה מתקדמת להסדרה שתשמור גם על הביטחון התזונתי, גם על ההתיישבות – וגם תוריד מחירים לצרכן

הוועדה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את בקשת משרדי החקלאות והאוצר לשמור על התכנון לחצי שנה, כאשר אם תבקש הממשלה הארכה של חצי שנה נוספת – ידרשו המשרדים לקבל את אישורה של הוועדה ולדווח לה על התקדמות באסדרת הענף

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת הממשלה לתקן את חוק תכנון משק החלב, באשר למחיר המטרה של החלב – המחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים. לפי החוק כיום, עד ה-6 באוקטובר 2019 היו צריכים שרי החקלאות והאוצר, באישור ועדת הכלכלה, להתקין תקנות בעניין קביעת המחיר המזערי שעל המחלבות לשלם לרפתנים יצרני החלב, אולם בשל תקופת הבחירות התקנות לא הוגשו. כעת, כאמור, אישרה הוועדה להמשיך את תכנון משק החלב בהתאם לנהוג כיום, לתקופה של חצי שנה במהלכה תידרש הממשלה להגיע לאסדרת הענף. הממשלה תוכל לבקש הארכה של חצי שנה נוספת, אך לשם כך תצטרך לקבל את אישור הוועדה ולדווח לה על התקדמות בטיפול בענף.

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי, אמר כי המשרד מבקש לדחות את מועד אישור התקנות עד לסוף השנה, עם אפשרות הארכה נוספת עד 30 ביוני 2021. הוא הזכיר כי חוק החלב קבע מנגנון לקביעת מחיר המטרה של החלב – המחיר שמשלמות המחלבות לרפתנים. המנגנון נקבע בהוראת שעה ל-8 שנים, שתוקפה פג לאחרונה. הוא הוסיף כי הארכה דרושה כדי שתהייה ודאות במחיר החלב הגולמי, ובזמן הזה יקיימו כל הגורמים דיון על הסכם חדש בענף.

היועצת המשפטית של משרד החקלאות, עו"ד אפרת אביאני, אמרה כי הדיונים בין משרד החקלאות למשרד האוצר, על מתווה חדש לענף. היא הזכירה כי תכלית ההסדרה היא שמירה על אספקה סדירה של מוצרי חלב לאזרחי המדינה, לצד שמירה על ההתיישבות ועל הצרכן. לדבריה, ההארכה נועדה לשמור על מרכיב אחד באסדרת משק החלב, עד שהממשלה תקבע את מדיניותה. רפרנטית חקלאות באגף התקציבים באוצר, תמר לוי בונה, הסבירה ואמרה כי בזמן הזה תחפש הממשלה מתווה שמועיל לצרכן ולרפתן. "ייתכן שנבוא ונבקש לתקן חקיקה ולתת לענף עוד מספר שנים, אך בכל מקרה נצטרך לבוא תוך שנה עם תשובה", אמרה.

היו"ר מרגי אמר כי הוועדה תאשר הארכה של המצב הקיים בחצי שנה בלבד. כאשר אם הממשלה תרצה הארכה של חצי שנה נוספת היא תצטרך להגיע לוועדה ולקבל אישור לכך. "אנחנו רוצים פיקוח פרלמנטרי, כדי לוודא שהדברים מתקדמים", הסביר. עו"ד אביאני השיבה כי הבקשה מקובלת. ח"כ יבגני סובה אמר כי צריך להסתכל על הצרכן הפשוט שנכנס לסופר ורואה שמחירי מוצרי החלב רק עולים. הוא הוסיף כי צריך להביא בחשבון את טובת האזרח והצרכן. ח"כ אימאן חטיב יאסין אמרה גם היא כי צריך לדאוג למי שלא יכול לחיות בכבוד.

ח"כ מתן כהנא אמר כי "סיפור המכסות במשק החלב נראה לי קצת קומוניסטי והרבה סוציאליסטי וצריך להפסיק עם הדבר הזה. זה חונק את משק החלב ואם נגמור עם המכסות זה לא יפגע בצורה קשה ברפתנים". היו"ר מרגי אמר בתגובה כי כולם רוצים תחרות, אלא שיש חשש גם מהיעדר ביטחון תזונתי וגם מפגיעה בהתיישבות. "אין ספק שבסוף נוודא שכל הסדרה חדשה תוריד מחירים לצרכן", הבהיר, "הריבון עדיין לא יודע להתמודד עם כוחות השוק החזקים שיכולים לכרות את הענף הזה".

מנכ"ל ארגון האינטרס שלנו, אלעד מלכא, אמר כי מחיר המטרה מייצר קרטל בחסות החוק, ואין לזה מקום במדינה מתוקנת. לדבריו, תחרות ושוק חופשי יניבו יתרונות גם לרפתנים, גם למחלבות וגם לציבור. היו"ר מרגי אמר בתגובה כי יש גם ראוותנים בענף וצריך שמישהו יפקח עליהם עין.

המנכ"ל הנכנס של מועצת החלב, איציק שניידר, אמר כי הרפתנים הם החוליה החלשה בשרשרת, החוליות החזקות יותר הן המחלבות ורשתות השיווק, כאשר החוק נועד לשמור על החוליה החלשה. הוא הוסיף כי הרפתן מקבל 1.98 שקלים על ליטר חלב גולמי, ואין לו שליטה על מה שקורה לאחר מכן.

בתום הדיון אושרה הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, ובכלל זה דרישתו של היו"ר מרגי שהארכה של חצי שנה נוספת תהייה באישור ועדת הכלכלה. בעד ההצעה הצביעו היו"ר מרגי, ח"כ סובה וח"כ חטיב יאסין, בעוד שח"כ מתן כהנא התנגד לה. היו"ר מרגי סיכם ואמר כי בכוונת הוועדה להיות עם האצבע על הדופק ולראות שהממשלה מתקדמת לעבר הסדרה שתשמור על הביטחון התזונתי של אזרחי ישראל, על ההתיישבות וגם תוריד מחירים.

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.