לרגל ט"ו בשבט חג האילנות- קק"ל ומועצת הדבש נוטעות כ- 45 אלף עצים צוּפָנִיִים ברחבי הארץ

05 פבר 2023 המחברת/ת:
‏‏נטיעות צופניות ‏‏נטיעות צופניות צילום- מכוורת דבורת התבור

לקראת ט"ו בשבט קוראות מועצת הדבש וקק"ל, לעם ישראל, לטעת עצים ושיחים צוּפָנִיִים (עצים שיש בפרחיהם צוף) -במטרה להציל את דבורת הדבש הנמצאת בסכנת הכחדה. תופעת היעלמות הדבורים מתרחבת משנה לשנה בעולם, ויוצרת חשש לעתיד ייצור מזון מן הצומח, מאחר ודבורת הדבש הינה המאביקה (מפרה) המרכזית בטבע האחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם.

הסיבה העיקרית הנחקרת לתופעת היעלמות הדבורים, הינה מחסור במזון לדבורים כלומר- צוף פרחים, הנובעת, בין היתר, ממשבר האקלים ואירועי קיצון המשפיעים על הפריחות, לצד מגמות עיור וצמצום האזורים החקלאיים- ולכן מקיימות קק"ל ומועצת הדבש- פרויקט רחב היקף לנטיעת כ- 45 אלפי עצים ושיחים צוּפָנִיִים ברחבי הארץ, במטרה לתת מענה להתמעטות צמחי הצוף, המהווים מזון עיקרי לדבורת הדבש ולהרחבת מגמת הפריחה, לאביב המאוחר, לקיץ ולסתיו בהם אין פריחה בצמחייה הטבעית.

במסגרת הפרויקט מגדלת קק"ל מדי שנה עבור הדבוראים, עשרות אלפי שתילי עצים ושיחים צופניים, שניטעים ברחבי הארץ בשיתוף הדבוראים (מגדלי הדבורים). כמו כן משתפת מועצת הדבש את חברי היישובים, במטרה להגביר המודעות לשמירה על הטבע והבר, והבנת חשיבות דבורת הדבש לגידולי החקלאות וייצור מזון מהצומח, בנוסף מארגנות מועצת הדבש וקק"ל נטיעות בפרויקטים לאומיים.

חגי יבלוביץ, מנהל מדור הזרעים בקרן קיימת לישראל: "קק"ל מגבירה את שיתוף הפעולה עם מועצת הדבש על מנת לחזק את פריחת העצים הצופניים למזון עבור דבורת הדבש במהלך כל השנה, ובכדי להפוך את המדינה לירוקה יותר. תהליך החלוקה של השתילים נעשה בשיתוף פעולה מלא עם מועצת הדבש והדבוראים ובשנים האחרונות נעשה תהליך של דיוק וייעול התהליך במטרה לסייע לדבוראים ולענף הדבש ובו בזמן לקבל את כל שרותי המערכת שנותנים לנו העצים כגון קיבוע פחמן, יצירת חמצן, שמירה על הקרקע מסחף ומפלישות בית גידול לבע"ח ועוד".


אופי רייך, מנכ"ל מועצת הדבש מברך על הפרויקט החשוב: "במועצת הדבש פועלים באופן רצוף באיתור שטחים נוספים מתאימים לנטיעה בישראל, במטרה להגביר את אספקת מקורות הצוף עבור דבורת הדבש אשר הינה המאביקה המרכזית בטבע ולכן קיימת חשיבות עליונה להתגייסות כוללת של כלל הגופים בישראל לטובת נטיעות צופניות ובכך להבטיח את המשך ביטחון ייצור המזון בישראל. אני מברך את קק"ל על התגייסותה ארוכת השנים למען ענף הדבש והדבורים בקיום נטיעות צופניות, ואת קהילות היישובים והמוסדות, שהתגייסו לפרויקט בשיתוף הדבוראים. השנה הדבר חשוב מאין כמותו בשל החורף השחון ביותר מזה 50 שנה אשר עתיד להביא להפחתה ניכרת במקורות הצוף עבור הדבורה, לכן אני קורא לכל אזרחי ישראל, לטעת בט"ו בשבט רק עצים ושיחים צופניים למען דבורת הדבש".

מנתוני 'מועצת הדבש': בישראל מאות דבוראים המטפלים בעשרות אלפי כוורות הפזורות באלפי נקודות מרעה צופני ברחבי הארץ כאשר כ- 80,000 כוורות מאביקות גידולים חקלאיים של פירות וירקות. ערך האבקת הדבורים לתל"ג החקלאי בישראל עומד על כ- 3.5 מיליארד שקלים בשנה.

באתר מועצת הדבש - www.honey.org.il – ניתן למצוא מידע מה כדאי לטעת?- רשימת הצמחים הצופניים מופיעה בלשונית- הדבורים > צמחי צוף והאבקה.

דבוראים נוטעים עצים צופניים צילום דבורת התבורדבוראים נוטעים עצים צופניים צילום- דבורת התבור

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.