יו"ר ועדת הכספים: אם שר האוצר לא יפתור את סוגיית מחירי החלב נפנה לחקיקה

18 יונ 2018 המחברת/ת:

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני קיימה היום (ב') דיון בנושא 'החלטות שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר האוצר בעניין עדכון מחירי החלב והשפעתם על עובדים בתעשיית החלב' וכן בהצעה לסדר של ח"כ מיקי לוי: 'החשש מפיטורי עשרות עובדים בתעשיית החלב בגלל מחלוקות בין שרי האוצר והחקלאות'.

הדיון התקיים על רקע ישיבת הוועדה בחודש שעבר, במסגרתה הצהיר שר החקלאות כי על רקע המלצת ועדת המחירים, הוא מוכן לחתום על העלאת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח אם גם שר האוצר יחתום לאחר מכן, זאת נוכח מצוקת החברות והמחלבות על רקע העלייה במחירי הגלם.

במהלך הדיון שוב צפה תמונת המצב במסגרתה שר האוצר מעכב את חתימתו על המלצת ועדת המחירים דבר המעכב את העלאת מחירי החלב שתחת פיקוח, במסגרת הדיון הציג מנכ"ל תנובה את מצוקת החברה המעסיקה אלפי עובדים בישראל וקרא לשרים לכבד את התחייבותם שעה שב-3 מועדים קודמים חתמו שרי האוצר על הורדת מחירים בעקבות המלצות הוועדה. חברי כנסת תקפו את העיכוב מצד שר האוצר ומספר מחברי ועדת הכספים הודיעו כי יסרבו לאשר בקשות תקציביות שיובאו לוועדה מצד האוצר. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הציג מספר אפשרויות לפתרון אך ציין כי במידה ולא תהייה התקדמות וחתימה מצד השר תפנה הוועדה לחקיקת הוראת שעה שתעלה את המחיר בלי תלות בשרים.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הדיון: "הנושא חוזר, זה היה גם בלחם ועכשיו זה גם בחלב, מצד אחד כולם רוצים שהמחירים יהיו נמוכים ומצד שני רוצים שעובדים יעבדו ולא יפוטרו כי המפעלים לא יוכלו לעמוד בעלויות. המציאות כרגע היא שאם לא מעלים בסכום מסוים אז עובדים יפוטרו, לא יוכלו להחזיק את העובדים האלה ולזה לא נסכים".

ח"כ מיקי לוי: "ראיתי לנכון להביא את הנושא לשולחן כדי שלא נצטרך לדון בפיטורים. אני מכבד את המשוואה שהמדינה יצרה לעניין החלב, על השולחן של שר האוצר ושר החקלאות יש פתרון נוסף בדרך של פיצוי המחלבות, אסור שנגיע לידי משבר".

ח"כ יעקב וקנין: "יש הסכם שאם יש עלייה במחירי התשומות אז צריך לעדכן את המחיר של מוצרי החלב וכן להיפך אם יש ירידה. יש שיטתיות שחוזרת שיש ירידה מורידים את המחיר, שיש עלייה לא מעדכנים למרות שיש הסכם ברור. אני מעביר מסר לשר האוצר – אם אתה רוצה שנתקע את כל מה שיש לך פה נתקע, לא יכול להיות שאתה מכבד הסכמים רק שנוח. החברות משלמות למחלבות את מחיר המטרה במלואו, אתם מביאים את המצב לכאוס". 

ח"כ חיים ילין: "המחירים יעלו בבין 7 ל-9 אגורות, זה הרבה אך אם הם לא יעלו המצב יהיה חמור. אם לשר האוצר אכפת שישים יד בכיס על הסכם לוקר. זה הדבר הזול ביותר שיהיה למשק בסופו של דבר, גם לשמור על העובדים וגם להתייעל".

ח"כ איתן ברושי: "הדיון הזה לא מפתיע, בסופו של דבר אנחנו עדים למדיניות של האוצר. צריך פה 2 חתימות אבל זו למעשה חתימה אחת של שר האוצר כי שר החקלאות הודיע פה שאין לו בעיה להיות ראשון או שני. צריכה להיות החלטה ברורה שיחתם הצו עד סוף השבוע אחרת הוועדה תנקוט בסנקציות נגד האוצר, להוריד מסדר היום נושאים של האוצר, לעכב הצבעות במליאה. צריך לומר לשר האוצר – עד כאן. אי אפשר לא לקיים את החלטות הממשלה ולפגוע בענף כל כך חשוב".

ח"כ איילת ורבין: "צריך לראות איך הדבר הזה מטופל, כי בסופו של דבר אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגם ישמור על הציבור. לראות איך לא כל הדבר הזה מתגלגל על הציבור. אני מסכימה שבירידה חתמו מיד וכאן מתמהמהים".

ח"כ איציק שמולי: "הסכמים צריך לכבד ואני מסכים עם כולם. לצד כך אני קורא להסתכל על התמונה הגדולה – כמו שאני רוצה הוגנות במחירים המפוקחים כך אני רוצה הוגנות במחירים הלא מפוקחים. בשנים האחרונות התנהגו בחזירות לא נורמלית במחירי המוצרים ללא פיקוח, המחיר של הקוטג' בין 2008 ל-2011 קפץ ב-40 אחוז בעוד מחיר המטרה קפץ ב-4 אחוז, אז הוגנות עד הסוף".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "אני רוצה להפנות אצבע כלפי שר האוצר, שהתחננו שלא יאשר את הבלו על הפחם שעולה 500 מיליון ₪ לא דאגו ליוקר המחיה ועכשיו בעלות של 80 מיליון ₪, שזה הרבה פחות הוא דואג. זו חברה שמוציאה מכיסה ואם לא יתעשתו היא תצטרך להתארגן והמשמעות היא בכוח האדם. הציבור לא טיפש, לכן שר האוצר צריך לנהוג באומץ ומנהיגות". 

ח"כ מירב בן ארי: "לא תמיד אנחנו נמצאים במקומות נוחים, לפעמים גם צריך לעמוד מאחורי התעשייה הישראלית ולומר יש הסכם שיש לכבד אותו, אני מציעה ששר החקלאות יחתום כפי שצריך ויעביר לשר האוצר לחתימתו".

אייל מליס, מנכ"ל תנובה: "אנחנו מעסיקים 6,000 עובדים ועומדים בקשר הדוק עם 1,700 חקלאים כל יום. 4,300 מעובדי החברה הם עובדי פריפריה, 80 אחוז מחומרי הגלם שלנו הם כחול לבן – של חקלאיי ישראל אבל בישראל 2018 מאוד קשה לקיים תעשייה ואת עצמנו במכלול הרגולטורי. עם דבר אחד אנחנו לא יודעים להתמודד – להתמודד מול מדינה ומול ממשלה שאינה מכבדת את ההסכמים עליהם היא חתומה. 3 שנים ברציפות ב-3 פעימות ירדו מחירי החלב, ועדה מקצועית שהשרים החליטו עליה קיבלה את ההחלטה ואנחנו מכבדים זאת ורצנו להתאים את המציאות והורדנו מחירים, אבל כאשר אותה ועדה היא שמה את ה-3.4 אחוז על השולחן שלא מפצים ולו חלקית את ההפסד שאנחנו מעבירים לרפתנים אין מענה. מינואר 2017 שילמנו 150 מיליון ₪ נוספים ועד סוף השנה זה יהיה 200 מיליון על פער בעלות החלב הגולמי. התעשייה חלק מבשרה של המדינה, אני מבקש שאמנת בחירות קרובה לא תהייה זו שתביא אותנו לחשש להמשך קיום".

אחיאב שמחי, יו"ר ארגון עובדי תנובה: "אנחנו העובדים חרטנו על דגלנו את הורדת יוקר המחייה בהתייעלות, בהחלפת מכונות, אנחנו לוקחים החלטות ומביאים אותם לתוצאות. להיות מנהיג זה גם אומץ, מדובר בביטחון התעסוקתי של העובדים שלנו שלא יודעים מה ילד יום. האגרות שנלחמים עליהם זה המשכורות של העובדים שלנו".

ד"ר אסף לוי, סמנכ"ל משרד החקלאות: "השר אמר שהוא מתכוון ורוצה לחתום, הוא רק רוצה לדעת שכוונת שר האוצר לחתום. לפני שבועיים הציע שר החקלאות לשר האוצר להעביר את הנושא לסעיף של היתר ההעלאה שאינו מצריך חתימות שרים".

כפיר בטט, אגף תקציבים, משרד האוצר: "הוועדה פרסמה את החלטתה ב-10 למאי, הנושא על סדר יומו של שר האוצר ועל שולחנו, היה לו אירוע גם במשפחה לכן חלק מהדיונים עוכבו. אין לי מה להוסיף".

ח"כ קנין: "מעתה כל העברה תקציבית אני מתנגד".

ח"כ לוי: "אני מצטרף".

ח"כ עודד פורר: "אם אף אחד לא מקבל את ההחלטה אז צריך לשחרר את השוק".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון "מירב בן ארי, אני מבקש שאת ואני נבוא בדברים עם שר האוצר. אין אחד מחברי הוועדה שלא אמר שזה מה שצריך לעשות – לעדכן את המחיר. אי אפשר להתנהל ככה מול תעשיית החלב במצב שיש הסכם, הם משלמים לרפתנים את המחיר המלא ושיש עלייה נעלמים להם, במצב הזה אם הם לא ירוויחו לבסוף הם יפטרו כמות גדולה של עובדים. בפנינו כמה אפשרויות, אני קורא לשר לחתום או לפנות לפתרון אחר ובמידה וזה לא יעשה יש לנו אפשרות שהיא האחרונה בסדרי העדיפויות אך נפנה עליה אם נצטרך והיא לחוקק הוראת שעה שתקבע את העלייה ואז אנחנו יכולים להימנע מבקשה של השרים, אני מקווה שלא נצטרך להגיע לזה".

רישום לחוזר השבועי של האיחוד החקלאי

שם* דואר אלקטרוני * טלפון נייד
חובה למלא רק את השדות המסומנים ב *

לכתבות בנושאים:

F2F OECD ֿמכון מחקר מיגל אבוקדו אגודות שיתופיות אגסים אגרוטק אגרומשוב אורגני איכות הסביבה איסור על דיג אירועים של האיחוד החקלאי אכיפה אמנות בינ״ל אנרגיות מתחדשות ארבה ארגון מגדלי ה ארגון מגדלי הבקר ארגון מגדלי הדבש ארגון מגדלי הדגים ארגון מגדלי ההדרים ארגון מגדלי הירקות ארגון מגדלי העופות ארגון מגדלי הפירות בוררות בחירות ביטוח נזקי טבע ביצים בננות בפרדס בצורת בקעת הירדן בתי אריזה גנטיקה גפנים גרנות דבש דובדבנים דיג דיור מוגן דיני עבודה דמי טיפול ארגוני האיחוד החקלאי הברחות הדברת מזיקים הועידה ה 16 החברה לפיתוח הגליל החטיבה לשמירה על הקרקע החלטה 1521 החלטות מועצת מקרקעי ישראל הטרור החקלאי המועצה לייצור ושיווק דבש המרחב הכפרי המשק המשפחתי הערות לישיבת מועצת מקרקעי ישראל הפקעות הקמת יישובים חדשים הקצאות קרקעות חקלאיות הרפורמה בחקלאות הרפת והחלב השולחן העגול השומר החדש השקעות התאחדות החקלאים התיישבות ועדות קבלה ועדת גבולות ועדת צכסןץ ועידות ישראל לחקלאות ותמ״ל חבל שלום חדשנות חוות סוסים חוזה שכירות זמני חוק הוותמל חידושים טכנולוגים חינוך חמרה חקיקה חקלאות חקלאות אורגנית חקלאות מדייקת יבול שיא יזמות עסקית יחסי עיר כפר ייבוא וייצוא ייבוא תוצרת חקלאית יסודות יקביים ישיבת מועצת מקרעי ישראל כלבת כנרת לולים ליצ׳י מגדלי הדבורים מועצת הדבש מועצת החלב מועצת הכפרים מועצת הלול מועצת המים מועצת הצמחים מועצת מקרקעי ישראל מו״פ ערבה תיכונה מו״פ צפון מזון לבעלי חיים מזכ״ל התאחדות החקלאים מחירי תוצרת חקלאית מטה הדיור מטה יהודה מיגל מים מים והשקיה מיסוי מיסוי מקרקעין מכון וולקני מכסות ביצים מכסות חלב מכסות מים מנגו מערכות סולאריות מפקד החקלאות משבר האקלים משבר הדיור משבר המים משבר העגבניות משק החלב משקי עמק הירדן משק עזר משרד האוצר משרד החקלאות משרד השיכון והבינוי נאות הכיכר נווה אטיב נזקים בחקלאות נזקי מזג האויר נחלה נטפים ניקוז סמדר אוטולנגי עגבניות עובדים זרים עובדים פלסטינאים עוטף עזה עוף הגליל עין גב עכברת על האיחוד החקלאי ענף החלב ערבה תיכונה פדיון קרקע חקלאית פודטק פיצויים פערי התיווך פשיעה חקלאית צבר צמח תערובות צער בעלי חיים קווי קורונה קורסים קיבוצים קיווי קליטה קנאביס קנביס רפואי קנט קרקע קרקעות רישום זכויות רפורמה בחקלאות רשות המים רשות התחרות רשות מקרקעי ישראל רשות ניקוז ונחלים כנרת רש״פ שום שוק איכרים שוק סיטונאי שחיטה שחורה שטפונות שימור שימושים חורגים שינוי אקלים שינויי יעוד שינוי תקנות הגנת הצומח שמאות מקרקעין שמיטה שמן זית שפעת העופות שר החקלאות תחרות הצילום תיירות כפרית תירס תכנון ובניה תכנית דיור לאומי תמיכה בחקלאות תמיכות בחקלאות תמר תערוכות ואירועים ⁨מילובר

האיחוד החקלאי

דרך מנחם בגין 74 , תל אביב
תל אביב, 67215
טל: 03-5620621, פקס: 03-5622353
ליצירת קשר בדוא״ל

This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.